Belangrijke voorwaarde als je authentiek wilt presenteren
Om met impact een verhaal over te brengen, is het belangrijk dat je authentiek bent. Dat heb je vast al eerder gehoord of gelezen. Makkelijker gezegd dan gedaan! Want wat wordt daar nu mee bedoelt, authentiek zijn? En waarom is het voor velen zo lastig?
In deze blog geef ik je aan de hand van een verhaal een belangrijke voorwaarde mee voor het geven van een authentieke presentatie. Een voorwaarde die gelijk aangeeft waarom dit niet vanzelfsprekend is voor ons, mensen.
Overeenkomst tussen een oude keukenstoel en een authentieke presentatie
Onlangs zette ik in mijn overal (je kunt het meisje van het platteland halen, maar het platteland haal je nooit uit het meisje) ons tuinbankje in de beits. Terwijl ik dat deed moest ik denken aan iets van vroeger, bij ons op de boerderij.
Wij hadden houten keukentafel stoelen. Een set van 6 met een rieten zitting en hoge rugleuning. Zo’n model wat je vroeger in vrijwel ieder huis terugvond. En nu wordt gezien als ‘antiek’. We hebben het over begin jaren ’90…
Tussen de set van 6 zat 1 stoel die nét een beetje anders was. Een van de latjes in de rugleuning zat namelijk los en kon bewegen. Het maakte een klapperend geluid als je eraan zat. Het viel niet echt op, was niet echt storend en de stoel zat er niet anders door. Maar door dat éne ‘steekje los’ wist ik altijd precies waar die stoel stond. En door die herkenbaarheid merkte dat ik die stoel veel leuker vond dan de anderen. Het liefst had ik dat hij op ‘mijn’ plek stond. Zodat ík erop kon zitten tijdens het eten.
Net een beetje anders en daarom zo speciaal
Herken jij het, dat je een voorkeur hebt voor iets dat, of iemand die net even anders is?
Ik realiseerde mij tijdens het verven van ons honderd-in-een-dozijn soort tuinbankje, dat ik dingen die nét even anders zijn enorm waardeer. En ik moest grinniken bij de gedachte dat ik vandaag de dag, in mijn werk als presentatietrainer, mensen leer presenteren zoals die stoel met dat losse plankje… Net even anders dan de rest en daarom zo krachtig en succesvol.
Definitie van authenticiteit
Anders dan de meesten van het soort. Dat is hoe ik authentiek zou willen omschrijven. En zoals dat opgaat voor die stoel uit m’n ouders’ meubelset, zo gaat dat ook op voor mensen.
Ieder mens is uniek. En dat maakt dat ieder mens alles in zich heeft om authentiek over te komen. Net dát te laten horen en dát te laten zien wat juist zo bij hem/haar past. Dat lijkt in theorie zo makkelijk. Waarom blijkt het in de praktijk zoveel moeilijker?
Wat authentiek zijn uitdagend maakt
Wij mensen zijn kudde dieren. Vanuit de evolutie hebben we onszelf aangeleerd om ons aan te passen op anderen, en verschillende situaties. Gaat de meerderheid van de groep naar links? Dan zullen de meeste mensen ook geneigd zijn naar links te gaan. Is iedereen stil? Dan is de drempel groot wél je stem te laten horen.
We volgen de meerderheid vanuit instinct om te overleven. Dat deden we heel vroeger al. Wanneer je ander gedrag vertoonde dan de groep liep je het risico verstoten te worden door je soortgenoten. En sloeg je een ander pad in dan de rest van de kudde? Dan liep je het risico tegen gevaar aan te lopen, waar de rest van de groep je niet tegen kon beschermen…
De behoefte om hetzelfde te doen als de rest geeft ons dus een gevoel van veiligheid. Iets wat aangenaam is, maar in deze tijd niet meer nodig. Precies doen wat anderen doen is zelfs af te raden, als jij juist het verschil wil maken als mens. Ook met de presentaties die je geeft.
Het patroon doorbreken
Voel jij dat het tijd is om jouw eigen, unieke stem te laten horen? Wil je graag meer impact maken met jouw presentaties? Stap dan uit de kudde.
Wijk eens af van de ‘standaard’ klederdracht (moet dat rokje/die stropdas echt altijd?). De ‘standaard’ hoeveelheid inhoudelijke informatie (zou je het zelf prettig vinden om dit allemaal te moeten onthouden?). De ‘standaard’ begroeting (hallo! Welkom! Mijn naam is… En ik ga het hebben over…). Het standaard PowerPoint deck (hoe is het gekomen dat dit hulpmiddel belangrijker is geworden dan de brenger van de boodschap zelf?!). Op mijn site vind je een hoop tips die je daarbij kunnen helpen. En met een training breng ik de theorie graag met jou in praktijk.
Begrijp me niet verkeerd, je hoeft het niet anders te doen als je dat niet wilt. Niemand zal je zeggen dat je het ‘verkeerd’ doet als je gedrag van anderen kopieert. Je doet dit alleen voor jezelf. Als jij voelt dat je er klaar voor bent het verschil te maken… Door jezelf te zijn.
Vraag jezelf af: wat is het, dat mij een beetje ‘gek’, en ‘anders’ maakt? Zet dat stukje van jezelf in de spotlight. Laat, figuurlijk gesproken, dat losse plankje van die keukenstoel rammelen! Niemand zal ontkennen dat het moeilijk is, want het maakt je kwetsbaar. Maar je zult merken dat het je impact als mens en spreker aanzienlijk vergroot.
Ik sluit af met mijn favoriete quote van Maya Angelou: “People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget the way you made them feel.”
Ik gun het jou het verschil te maken. En ben er voor jou als je daar hulp bij nodig hebt ?