Hoe je je publiek visueel meeneemt in je verhaal

,
Maak gebruik van de omgekeerde wereld

Laten we starten met een kleine test. Strek je armen uit: de linker naar links, de rechter naar rechts. Sluit vervolgens je ogen. Als je nu na gaat waar voor jou het verleden ligt, is dat dan links of rechts van je? En hoe zit dat met de toekomst? Doe maar, sluit je ogen en ervaar hoe het voor jou zit…

Je mag je ogen weer openen. De kans is zeer groot, dat jouw verleden zich voor jou links bevindt en je toekomst voor jou rechts. Uit onderzoek van verbaal meester Remco Claassen geldt dit zelfs voor 95% van de mensen. Typisch hè?

95% Van de mensen hebben gevoelsmatig hun verleden links en toekomst rechts liggen.

Hoewel je je hier bewust van wordt in deze oefening, pas jij deze uitkomst onbewust al veel langer toe. Let maar eens op je handgebaren wanneer je een verhaal vertelt of iets uitlegt. Kun je jezelf betrappen op de volgende dingen?

  • Je zegt “dat heb ik allang gedaan!” en wuift daarbij je hand naar links (lees: verleden);
  • Je zegt “zo ver ben ik nog lang niet!” en wuift daarbij je hand naar rechts (lees: toekomst);
  • Je legt in stappen uit hoe iets gaat gebeuren of is gebeurd, waarbij je je handen van links steeds verder naar rechts beweegt in je verhaal (lees: chrono ‘logica’).

Op het podium wil jij mensen bewust èn onbewust meetrekken in jouw verhaal.

Je zou het misschien niet direct denken, maar de uitkomst van de test die we net deden is heel interessant om mee te nemen in je presentatie. En ik zal je uitleggen waarom.

Om als spreker je publiek te beïnvloeden is meer nodig dan alleen een boodschap in woorden. 55% van de communicatie gebeurt namelijk non-verbaal. Voor dìe communicatievorm is het links-rechts onderzoekje ontzettend praktisch. Want nu jij weet waar het verleden zich in de ogen van jouw publiek bevindt… kun jij ze hier zonder woorden in meenemen. Datzelfde geldt voor de toekomst. Je neemt ze mee door middel van je (hand) gebaren en / of de posities die je inneemt op het podium.

Als jij jouw publiek óók non-verbaal meeneemt in het verleden en de toekomst dan kun je ze beter beïnvloeden.

Bij de toepassing van het onderzoek in de praktijk ligt een grote valkuil… Als spreker zul je tegen je natuur in moeten bewegen. Want, jouw links is rechts voor het publiek en vice versa. Dit vergt een groot bewustzijn bij het bewegen.

En zo komen we tot mijn spreektip:

Neem je publiek non-verbaal mee in het verleden en naar de toekomst. Maar vergeet daarbij niet dat je dat doet in spiegelbeeld!

Het leuke van deze spreektip is dat je hem op ieder moment van de dag kunt oefenen. Je kunt het namelijk toepassen in ieder gesprek dat je voert, met de handgebaren die je (tot nu toe veelal onbewust) maakt.

De komende tijd zul je merken dat het niet meevalt… Links en rechts om te draaien. Tegen je eigen natuur in te bewegen. Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het went. Sinds ik dit ‘spiegelprincipe’ heb geleerd pas ik het vaak toe in alle mogelijke situaties. En weet je wat ik nou zo leuk vind? Dat ik in non-verbale communicatie van anderen (die deze tip niet toepassen) merk dat Remco Claassen gelijk heeft. Het non-verbale van-links-naar-rechts principe gaat ècht voor heul veul mensen op ?

Neem je publiek mee

Samenvattend:

Je kunt je publiek non-verbaal beïnvloeden door ze mee te nemen in de tijd. Naar dingen die in het verleden plaats vonden (links) of in de toekomst plaats gaan vinden (rechts). Dit kan door middel van (hand)gebaren of posities die je inneemt op het podium. Let hierbij op: jouw links is voor het publiek rechts en andersom!

Ben jij een professional die al regelmatig spreekt voor publiek? Gaat dit je over het algemeen goed af, maar voel je dat je meer kunt halen uit jouw presentatievaardigheden? Dan is de Online Speechacademy wat voor jou. Klik hier voor meer informatie.

Ben je benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *